Fixa innehållet i ditt mail och hamna rätt!

Det är svårt att garantera att mailet alltid kommer att hamna i inkorgen och inte bli klassad som skräp. Trist låter det, men glädjande är att det i de flesta fall går att åtgärda själv. Nedan följer en lista med tips på hur du ökar chanserna rejält för att komma till inkorgen och att din mottagare ska se ditt mail.

  1. Ha olika domän på avsändare och mottagare – om avsändare och mottagare har samma domännamn (@domän.se) kan det hända att mailet inte kommer fram. När du skickar korrektur internt så se till att ha olika domäner på avsändare och mottagare. Detta problem är något som sker internt och inget som påverkar dina kunder.
  2. Vitlisning – En annan åtgärd du bör ta är att godkänna våra servrar, detta är en åtgärd man kan ta om mailet inte kommer fram överhuvudtaget. Kontakta oss på support@egenerator.se för att få den information som behövs för att kunna godkänna servrarna.
  3. Balansera innehållet – ha inte väldigt stora bilder och lite text eller tvärt om. Försök hålla en jämn balans mellan bild och text.
  4. Tecken – använd inte för många av samma tecken i en följd, t.ex. dollar- eller utropstecken eller liknande.
  5. Omformulera – undvik många upprepningar i mailet. Om du vill upprepa budskapet som fanns i ämnesraden, formulera om det så det inte står exakt samma sak.
  6. Undvik enbart versaler – att skriva allting med stora bokstäver ökar risken för att mottagande server blir misstänksam. Speciellt om det är i ämnesraden.
  7. Vissa ord bör undvikas – spammare tenderar att använda vissa ord då de skickar sina mail. Detta är någonting spamfilter är uppmärksamma på och därför bör man undvika att använda dem. Kolla din skräppost och se om du kan hitta några gemensamma nämnare som kan tänkas vara anledningen till att de har hamnat just där.
  8. Första mailet – när mottagaren får ditt mail för första gången finns det alltid en risk att hamna i skräpposten. Ett tips är att ha en text i anslutning till det att kunderna signar upp på ditt nyhetsbrev som talar om att detta kan hända, och be dem kolla sin skräppost och flytta det till inkorgen.

Om du vidtagit ovanstående åtgärder och fortfarande har problem med att du hamnar i skräpposten, finns det möjlighet att köra ditt mail genom ett spamtest. Kontakta oss på support@egenerator.se, så kan vi utföra detta åt er.

Lycka till!

 

FacebookTwitterGoogle+LinkedInEmailDela denna artikel via sociala medier