Tänk att en endaste liten mening kan avgöra om ditt mejl blir läst eller inte. Ja, misslyckas du med din ämnesrad finns tyvärr risken att ditt mejl, som du lagt så mycket tid på att utforma, inte ens blir öppnat. Vi har exempel på e-postkampanjer där samma innehåll med olika rubriker har gett skillnader på hela 30 % i högre effekt. Men att presentera allt innehåll i ett mejl på en kort mening är inte alltid så lätt och något exakt recept för hur du skriver den perfekta ämnesraden finns tyvärr inte. Däremot finns det vissa saker som kan vara bra att tänka på när det är dags att komponera ämnesraden.
1. Säg det du vill ha sagt – Fundera igenom vad du vill uppnå genom att skicka mejlet. Vilket är huvudbudskapet? Det är bra om mottagaren, genom att läsa ämnesraden, förstår vad mejlet kommer att handla om eller innehålla för typ av information. Då får du samtidigt en öppningsfrekvens som signalerar om mejlets innehåll är av intresse för kunden.
2. Säg det med så få ord som möjligt – Håll ämnesraden kort och försök att undvika onödiga utfyllnadsord. Du har inte lång tid på dig att fånga din mottagares uppmärksamhet, så gör det enkelt för läsaren.
3. Anpassa din ämnesrad till mobil – Idag öppnar allt fler dina mejl i en mobil och där är det ännu viktigare att fatta sig kort. Rekommenderad ämnesrad för mobil är ca 30 tecken (motsvarande mängd tecken för dator är ca 65 tecken).
4. Var artig – Tänk på att det finns en person bakom varje e-postadress som vill bli trevligt bemött. Så håll alltid en trevlig ton i både ämnesrad och mejlcopy.
5. Var relevant – Genom att skicka information och/eller erbjudanden som är av intresse för mottagaren kommer du att öka öppningsfrekvensen på dina mejlutskick. Detta kan tyckas självklart men det är inte alltid innehåll och ämnesrad är anpassat efter den individ som ska få mejlet.
6. Undvik ”spammiga” ord – Ämnesrader som innehåller ord som skulle kunna klassas som spam, kan lätt fastna i spamfilter, så läs igenom ämnesraden en gång till med spam-polis-glasögonen på.
7. Inspireras av din egen inkorg – Ett bra sätt att få inspiration är att titta i din egen inkorg och fundera över vilka mejl du öppnar. Varför är vissa ämnesrader bättre än andra?
8. Mät och testa – Det är även bra att få svart på vitt vilka ämnesrader som faktiskt fungerar bäst när du gör dina mejlutskick. Att sätta upp A/B-test och över tid jämföra vilka ämnesrader som fungerat bättre än andra är ett bra sätt att komma lite närmare den perfekta ämnesraden.