När du utbildar kunden om dina produkter, hur de fungerar och så vidare så gör du två andra saker samtidigt. Du bygger förtroende och trovärdighet. Utan dessa två byggstenar kommer du inte att sälja någonting alls. Det här fungerar självklart när du säljer tjänster också. Fast då skriver du naturligtvis om din expertis och om varför din metod är överlägsen alla andra (skryt inte för mycket dock, det är avtändande, ungefär som att visa ditt kontoutdrag på första dejten).
Från främling till vän
Dina läsare kommer antingen att tro på vad du säger eller inte. Det finns alltid ett litet glapp mellan trovärdighet och förtroende. Men detta glapp börjar försvinna när du har visat att du är värd att lita på. Ge därför mycket information, både på din webbsajt och i ditt nyhetsbrev. Var generös med dina idéer och förklaringar av hur dina produkter funkar. Ju mer detaljerad information du ger desto snabbare tar du dig från främling till vän. Och det är precis vad du vill. Du vill skapa en god relation till dina kunder. Kom ihåg det.