E-postmarknadsföring är adresserad reklam som skickas via e-post. Vanligtvis är den html-formaterad. Elektronisk direktreklam och e-marknadsföring är andra begrepp som också används för att beskriva den här marknadsföringskanalen. Kampanjer, nyhetsbrev, inbjudningar eller information är vanliga funktioner där e-postmarknadsföring används. När det kommer till regler för e-post i Sverige är det främst Personuppgiftslagen(PuL) och Marknadsföringslagen(MFL) som gäller. Båda lagarna finns att ta del av på Riksdagens hemsida, snabblänkar dit hittar du här>>
Att skicka oönskad e-post(sk spam) till privatpersoner är olagligt i Sverige.
Fördelar med e-post som marknadsföringskanal
Med e-post når du många mottagare snabbt, samtidigt som det är en väldigt kostnadseffektiv kanal. Jämfört med traditionell direkt marknadsföring som skickas via brev kan du få ner dina kostnader markant. Idag är det många kunder som föredrar att ta emot kommunikation via e-post, istället för att det samlas i en hög på hallmattan. Varför inte göra som flera av våra kunder och kombinera de två kanalerna? På så sätt kan de som vill ha e-post få det och de som vill ha sin reklam med posten kan få det.
Att tänka på som e-postmarknadsförare
Viktigt att tänka på som e-postmarknadsförare är att endast skicka e-post som är önskad hos mottagaren. Skicka därför hellre e-post med hög relevans till noggrant utvalda personer, än att skicka till en stor grupp där kanske bara en liten del är intresserad. På så sätt får du det allra bästa resultatet av dina kampanjer och dina mottagare förblir nöjda och glada.
Funderar du på om e-postmarknadsföring är något för dig? Om du vill veta mer om hur du skulle kunna använda dig utav e-postmarknadsföring och få några goda råd på vägen, då är du varmt välkommen att kontakta oss.