Häng med i nyhetsbrevstrenderna!

En undersökning från Postnord (e-barometern 2015) visar att konsumenter föredrar att bli kontaktade via e-post. Du som eGeneratoranvändare har med andra ord redan listat ut ett och annat om hur du framgångsrikt ska marknadsföra dig. Men det gäller ju att använda rätt kanal på rätt sätt för att det ska bli bra. Här ger vi lite tips på trender inom e-postmarknadsföring. Kanske tänker du redan på dessa aspekter när du skapar dina kampanjer, men kanske kan de ge lite nya infallsvinklar.

  • Mobilversion – en trend som vi på eGenerator märker av, är en utökad användning av att kolla sin mail i mobilen. Ofta är det mer än hälften av mottagarna som öppnar i mobilen, i vissa fall över 70%. Se därför till att testa mailet innan du skickar ut det till kunderna och se till att det ser bra ut i mobilen.
  • Omnichannel – Tänk på att se efter din omnichannel eller omnikanal – d.v.s. att om du säljer i flera olika kanaler så är det viktigt att du kommunicerar med kunden på ett enhetligt sätt.  Oavsett om kunden handlar i fysisk butik, på nätet eller i en app så ska hen mötas av samma budskap i kommunikation, bemötande och känsla.
  • Analysera det du skickat – Jämför statistiken mellan dina utskick och se om några verkar ha varit mer intressant för dina läsare än andra. Om något eller några utskick sticker ut, se om du kan hitta gemensamma nämnare som kan förklara varför de blev mer poppis. Här är några frågor att hålla i åtanke:
    • Vilket innehåll verkar uppskattas?
    • Vilken tid verkar ge flest öppningar?
    • Gör min utformning (design) att budskapet tydligt framgår?
  • Ämnesraden – vi har sagt det förut, men det tål att upprepas. Vikten av en intresseväckande ämnesrad är A och O för att läsarna ska läsa ditt intressanta innehåll som du jobbat så ihärdigt med. Det är här du gör läsarna medvetna om att innehållet i ditt nyhetsbrev är relevant för dem och tydliggör varför de ska öppna just ditt mail!
  • Skriv relevant innehåll – Innehållet blir viktigare och viktigare inom marknadsföring. Har du inget att säga, så har du snart ingen som vill läsa. Det anknyter till punkten ovan då du genom en analys av tidigare utskick, kan skapa dig en bild av dina mottagare och vad som verkar vara mest populärt bland dem. Skriv ett matigt och relevant innehåll så att dina läsare känner att de får ut något av dina nyhetsbrev.
Share