Vilken ämnesrad ska jag använda? Eller hur får jag fler öppningar? Trots många års erfarenhet är det fortfarande svårt att svara på den frågan. Att skicka ut e-post till kunder kan tyckas vara enkelt, men det är långt ifrån lätt att skriva en bra ämnesrad. Därför har vi sammanställt lite tips och trix som är bra att tänka på när man skriver en ämnesrad och vill öka effekten av sin e-postmarknadsföring:
1. Börja med att identifiera dig
Se till att det är klart framgår vem e-post kommer ifrån. Du vill inte att dina e-postmottagare ska bli förvirrade när din kommunikation dyker upp i inkorgen.
2. Håll dig kort
De bästa ämnesraderna är korta. Håll dig till max 50 tecken men gärna färre för att hela ämnesraden ska vara synlig i mobilen.
3. Frågor?
Ämnesrader som är formulerade som frågor funkar bättre än liknande ämnesrader som är formulerade som påståenden.
4. Relevant
När folk läser dina ämnesrader bör det vara uppenbart vad ditt budskap är och varför det är relevant för dem. Att lämna dina mottagare undrande kan orsaka frustration.
5. Mobilt läsande ökar Anpassa din kommunikation så att det ser snyggt ut oavsett vilken enhet mottagaren läser dina mail på. Det är cirka 55% som öppnar sina mail i mobilen.
6. Förmedla en känsla av brådska Ju kortare tid som mottagarna måste agera på, desto mer tvingas de att känna till att det är brådskande. Tex sista-chansen erbjudande
7. Tänk på dig själv
Varför öppnade du det här mailet, egentligen? Ta en titt på din inkorg – Vilka andra mail brukar du läsa?
8. Det ska va lätt å leva
Försök förmedla nyttan till kunden. Vad gör livet lättare för kunden? Ge gärna tips och råd.
9. Call to action
Var tydlig och informera vad mottagarens nästa steg bör vara så att man förstår redan i ämnesraden att det krävs en åtgärd från deras sida.
10. Testa, testa, testa…
Det bästa och kanske enklaste sättet att ta reda på vad som funkar mot din målgrupp är att testa och åter igen testa olika ämnesrader. Skicka samma innehåll med olika ämnesrader till mindre listor. Vad gav bäst effekt? Skicka den större filen med den ämnesraden. Ofta är det korta deadlines, men ha som vana att alltid lägga in en testperiod inför varje kampanj – det lönar sig.
Lycka till!