Varför ska man fylla i bildbeskrivningen?
Om mottagaren av din kampanj har inställt att ej visa bilder då kan bildbeskrivningen, så kallad alt-text, göra mottagaren nyfiken och göra så att denne laddar bilderna.
Jag vill visa en film i min kampanj. Hur gör jag?
Mottagande e-postklienter klarar inte av att visa filmer.
Men!
Du kan länka en bild till din film. Vid klick på bilden öppnas en webbsida/landningssida som visar din film.
Tips!
En animerad .gif klarar en stor del av mottagande e-postklienter av att visa. Den första bilden i GIF-en är den som syns om klienten inte kan visa den.
Min bild blir annorlunda efter att jag har laddat in den i mitt utskick. Vad är fel?
Det vanligaste felet när detta sker är att bildens filformat inte stöds. Använd .jpg eller .gif bilder i första hand.
Varför ser utseendet (färgerna) annorlunda ut på nätet mot när man väl skickar mailet?
Webbläsare och e-postklienter tolkar färger på olika vis.
Så kallade webbsäkra färger, är färger som visas likadant i alla webbläsare.
E-postklienterna (Outlook, Hotmail m.m) läser endast HTML därför används endast HTMLfärger i eGenerator så att alla e-postklienter ska kunna ta emot informationen.
Kom även ihåg att din skärm, skrivare och papperskvalité kan påverka hur färgerna uppfattas.
Tips!
Googla gärna de webbsäkra färgerna för att se vilka dem är och läsa på mer om hur det fungerar.
I mallarna blir vissa väldigt avlånga bilder som jag importerar så konstiga, varför?
Bildverktyget har funktioner så som zooma in, zooma ut, höja och sänka höjden på bilden samt att flytta bilden inom rutan. Bildhanteringen utgår från bredden på bilden, så en väldigt avlång bild bör, om du ska använda den i en sådan ruta, förstoras på höjden innan du placerar den där.
Vilken storlek och vilket filformat ska det vara på logotypen man laddar upp?
För bästa resultat ska logotypen vara max 250 pixlar bred och max 150 pixlar hög och vara .jpg eller .gif.
Hur påverkas mina utskick när jag använder stora (tunga) bilder i mallen?
Bildverktyget optimerar dina JPG- eller GIF-bilder till rätt format för skärmvisning. Som exempel omvandlas en bild på 2 megabyte i systemet till att endast bli några få kilobyte.
Varför visas vissa av mina bilder i mottagarens inkorg och andra inte?
Det kan hända att mottagaren av din kampanj måste lägga till dig som ”betrodd avsändare” för att bilderna garanterat ska visa sig. Vissa mailklienter har förinställt att inte visa bilder.