Hur fungerar uppdateringen av en kontakt om man lägger in samma kontakt på nytt?
Kontaktuppgifterna matchas mot e-postadressen. Samma e-postadress kan inte finnas i två kundkort. Utan istället uppdateras den befintliga kontakten med den nya informationen som läggs in.
Ex:
1. Befintlig kontakt: johan.persson@foretag.se. Johan byter efternamn och får då epostadressen johan.svensson@foretag.se. Du importerar de nya uppgifterna. En helt ny kontakt skapas. Johan.persson@foretag.se finns kvar orörd.
2. Johan har inte sitt efternamn i e-postadressen, johan@foretag.se, men du har noterat hans efternamn i fältet för efternamn på kundkortet. Johan byter efternamn. Du importerar de nya uppgifterna och den befintliga adressen uppdateras med det nya efternamnet.
3. Johan finns med i en kontaktgrupp och du importerar en kontaktlista, där Johan finns med,
till en ny grupp. Johans kundkort uppdateras genom att addera honom till ytterligare en kontaktgrupp. Johan finns nu alltså med i två grupper.
Notera!
Om du väljer båda dessa grupper vid samma utskick kommer Johan endast att få ett mail. eGenerator känner av att Johan finns med i båda grupperna och skickar endast ett mail till Johan.
Notera igen!
I exempel 1 så förutsätter vi att johan.persson@foretag.se inte längre finns och vid utskick till denna adress kommer eGenerator att redovisa en studs. Rensar du då studsarna ofta så kommer johan.persson@foretag.se att tas bort i rensningen.
Får mina kontakter flera mail om jag sänder till olika grupper?
Kontakten kan ligga med i hur många grupper som helst. Kontakten får endast ett mail per utskick, även om du skickar ditt mail till flera grupper (där kontakten ligger med i flera av dem).
Jag har en lång lista med studsar, kan jag rensa bland dem?
Att ha kvar studsade adresser i din kontaktlista är onödigt. Det är bättre att lägga epostvolymer på de mottagare som tar emot dina mail. Därför rekommenderar vi att du då och då ser över och rensar adresser som ligger i listan för studsar.
Ett bra riktmärke är att gå igenom alla de adresser som studsat 3 ggr eller mer.
Innan du raderar adresserna som studsat är det bra att först ta en säkerhetskopia på kontakterna, då de försvinner helt från verktyget när du tar bort dem.
Uppdatera adresserna i respektive kundkort eller ladda upp en ny, uppdaterad kontaktlista om det rör sig om många adresser.
Hur fungerar det när någon avregistrerat sig från mina utskick?
Om någon har klickat på avregistreringslänken i något av dina mail får du inte fortsätta att skicka e-post till den avregistrerade adressen.
eGenerator blockerar automatiskt avregistrerade adresser när du gör nya utskick. Du behöver alltså inte göra någonting åt saken, utan kan fortsätta att skicka som vanligt utan att vara orolig för att bryta mot lagen.
Det enda som du som användare måste tänka på är att inte ta bort avregistreringslänken från ditt mail när du jobbar i editorn.
Om du önskar aktivera en avregistrerad adress för utskick igen, så gör du det i kundkortet.
Finns det någon funktionalitet för att upptäcka och ta bort eventuella dubbletter i kontaktlistorna?
Om det är så att du sänder till flera kontaktgrupper då uppmärksammar eGenerator dig på att dubbletter finns för att du grupperat en kontakt flera gånger.
Så här ser det ut om man sänder till flera grupper med samma kontakter i:
5 (0 avsluta prenumerationen, 4 dubbletter, 0 ogiltiga adresser)
Totalt finns det 9 kontakter i de två grupper vi adderat i detta exempelutskick. Endast 5 utskick sänds.
Om du vill gå över din kontaktlista efter dubbletter så exportera till excelfil och filtrera sedan e-postadresserna efter bokstav då upptäcker du eventuella dubbletter. Du kan sedan i sökrutan söka efter dem i Alla kontakter och radera dem.
Vad händer med kontakten om mottagaren väljer att avregistrera sig från våra utskick?
Vid avregistreringar lägger sig dessa under Avregistreringar i menyn under fliken Kontakter. Kontakten ligger dock kvar under Alla kontakter men blockeras om de är avregistrerade.
Vill du att kontakten ska bli aktiv för utskick igen går du in på kontaktens kundkort under Kontakter och avregistrerar kontakten.
Kom ihåg!
Enligt lag så är det ej tillåtet att skicka e-postmarknadsföring till de som tackat nej till kommunikation samt privatpersoner som ej tackat ja först.
Hur ser jag vilka kunder som avregistrerat sig för att inte få några mer utskick?
Om det gäller ett specifikt utskick du skickat finner du dessa i statistikrapporten för utskicket du sänt.
Gäller det alla som avregistrerat sig så finner du dessa under fliken Kontakter, i menyn finns en länk som heter Avregistreringar.
Till vänster bredvid listan över avregistrerade kontakter finner du alternativ kring hur du kan få en sammanställning över vilka som valt att avregistrera sig, om du vill exportera kontakterna samt om du vill redigera dessa.
Hur får jag lättast in min kunddatabas i adressregistret?
Du kan importera adresser i fyra olika format:
CSV (komma separerad textfil)
Tab separerad textfil
Excel-fil
Xml
Så, om du har dina kontakter i något av dessa fyra format kan du enkelt importera dem i ditt eGeneratorkonto.
Fungerar anmälan till nyhetsbrev som jag har på min sajt även när kontot inte är aktivt?
Javisst, om dina kontakter anmäler sig till att få nyhetsbrev ifrån dig på din hemsida när ditt konto inte är aktivt så sparas adresserna i ditt konto. De blir tillgängliga för dig genom att du aktiverar ditt konto på nytt.
(Du aktiverar ditt konto genom att betala för ett abonnemang)